widok sprzed hangaru
 
główna strona
skoki spadochronowe Warszawa

Na czym polega latanie szybowcami


Szybowce startują za pomocą samolotu, który holuje
je na wysokość od 300 m do 800 m po czym szybowiec odczepia się od liny holowniczej i rozpoczyna wyszukiwanie wznoszeń termicznych.

Szybowce mogą latać z prędkościami dochodzącymi nawet do 300km/h., więcej...




Wymagania stawiane kandydatom
na pilota szybowcowego

Wiek - od 14 do 100 lat. A nawet więcej ;) Szkolenie teoretyczne i loty z instruktorem można rozpocząć przed ukończeniem 14-go roku życia, w dniu pierwszego samodzielnego lotu należy mieć ukończony 14-ty rok życia, więcej...

 


Cennik szkoleń w sekcji szybowcowej AW

Teoretyczny kurs szybowcowy 990 zł - dla pracujących,
690 zł - dla uczniów (do 25 lat)

Praktyczny
kurs szybowcowy
4590 zł, 3790 zł lub 2990 zł, więcej...

Szkolenie teoretyczne

Szkolenie rozpoczyna się kursem teoretycznym prowadzonym w budynkach Aeroklubu Warszawskiego na lotnisku Babice, bądĽ na Politechnice Warszawskiej. Trwa on od półtora miesiąca (cykl weekendowy) lub do ponad dwóch miesięcy (cykl popołudniowy), więcej...

Szkolenie praktyczne podstawowe

Po zdanych egzaminach teoretycznych możemy zacząć prawdziwą przygodę
z lataniem, czyli szkolenie praktyczne. Aeroklub Warszawski organizuje około
4 takich szkoleń w sezonie, więc można wybrać dogodny termin,
więcej...

 

Dalsze etapy szkolenia praktycznego

Będąc juz wyszkolonym podstawowo pilotem jest wiele możliwości poszerzania swoich umiejętności
i zdobywania kolejnych doświadczeń,
więcej...

Bieżące informacje z sekcji szybowcowej

Informacje o szkoleniach


Na czym polega latanie szybowcami...

Szybowce startują za pomocą samolotu, który holuje je na wysokość od 300 m do 800 m po czym szybowiec odczepia się od liny holowniczej i rozpoczyna wyszukiwanie wznoszeń termicznych.

Szybowce mogą latać z prędkościami dochodzącymi nawet do 300 km/h.

Szybowcem można wykonywać loty trwające kilka a nawet kilkanaście godzin.

Najdłuższy lot szybowcem trwał prawie dwie doby.

Najdłuższa odległość przeleciana szybowcem to ponad 3000 km, w Polsce warunki pozwalają na wykonywanie przelotów do ok. 1000 km.

Prędkości przelotowe osiągane na trasach (w warunkach polskich) dochodzą do 140 km/h.

Na nizinach szybowce latają na wysokościach dochodzących do 2500 - 3000 m, jednak w górach wykorzystując zjawisko fali można osiągnąć wysokość ponad 10 000 m.

Szybowce wznoszą się wykorzystując ciepłe prądy wznoszące, średnio prędkość wznoszenia w takim "kominie" wahają się od 1 do 5 m/s.

Najnowocześniejsze szybowce na świecie mają doskonałości większe od 60 km, oznacza to że z 1000 m wysokości szybowiec przeleci przy braku prądów wznoszących i wiatru ponad 60 km.

Prawie każdy szybowiec jest dopuszczony do wykonywania akrobacji podstawowej, podczas takiego przeciążenie może osiągnąć nawet 5g.

Podczas lotu akrobacyjnego szybowiec wykonuje skomplikowane figury, podczas których szybowiec wykonuje dynamiczne manewry np. obraca się na plecy (do góry nogami) lub wykonuje lot pionowo w górę bądź w dół.

Szybowce mogą startować również za pomocą wyciągarki. Szybowce wyciągane są w powietrze za pomocą długiej liny, która jest zwijana przez wyciągarkę (wyglada to podobnie jak start latawca). W ten sposób szybowce mogą osiągać wysokość od 300 m do 500 m. Długość takiej liny to ok. 1200 m.

--------------------------------------------------------------------------------

Wymagania stawiane kandydatom na pilota szybowcowego

Wiek - od 14 do 100 lat. A nawet więcej ;) Szkolenie teoretyczne i loty z instruktorem można rozpocząć przed ukończeniem 14-go roku życia, w dniu pierwszego samodzielnego lotu należy mieć ukończony 14-ty rok życia.

Zdrowie - należy pomyślnie przejść badania lekarsko-lotnicze na klasę II, czyli klasę wymaganą do rekreacyjnego latania szybowcami i samolotami. Na badania można się udać np. do GOBLL.u (Główny Ośrodek Badań Lotniczo-Lekarskich) we Wrocławiu, bądź do przychodni lekarsko-lotniczej PLL LOT na warszawskim Okęciu. Dokładne informacje na temat badań podawane są na spotkaniu organizacyjnym przed szkoleniem teoretycznym.

--------------------------------------------------------------------------------

Szkolenie teoretyczne

Szkolenie rozpoczyna się kursem teoretycznym prowadzonym w budynkach Aeroklubu Warszawskiego na lotnisku Babice, bądź na Politechnice Warszawskiej. Trwa on od półtora miesiąca (cykl weekendowy) do ponad dwóch miesięcy (cykl popołudniowy). Jest to 60 godzin wykładowych zakończonych egzaminami. Koszt kursu teoretycznego to:
- Cena podstawowa: 990 PLN
- Oferta specjalna dla młodzieży uczącej się do 25 roku życia: 690 PLN
Zobacz cennik

--------------------------------------------------------------------------------

Szkolenie praktyczne podstawowe

Po zdanych egzaminach teoretycznych możemy zacząć prawdziwą przygodę z lataniem, czyli szkolenie praktyczne. Aeroklub Warszawski organizuje około 4 takich szkoleń w sezonie, więc można wybrać dogodny termin. Taki kurs trwa od jednego do dwóch miesięcy. Jest to szkolenie mające na celu dać uczniowi-pilotowi podstawowe umiejętności. W trakcie szkolenia uczeń - pilot wykonuje ok. 50 lotów z instruktorem startując za wyciągarką. Zakończeniem pierwszego etapu szkolenia jest wykonanie 10 lotów samodzielnych (bez instruktora na pokładzie). Szkolenie odbywa się na szybowcach typu Bocian lub Puchacz. Zobacz też harmonogram

--------------------------------------------------------------------------------

Dalsze etapy szkolenia praktycznego

Będąc juz wyszkolonym podstawowo pilotem jest wiele możliwości poszerzania swoich umiejętności i zdobywania kolejnych doświadczeń. Najczęściej laszuje się (przeszkala na) nowy typ szybowca, szlifuje technikę lądowania, uczy startować za samolotem i oczywiście to, na co każdy czeka, czyli rozpoczyna się naukę wykorzystywania prądów wznoszących zwanych potocznie termiką, która umożliwia nam szybowanie w powietrzu do kilka godzin i pokonywanie w tym czasie znacznych odległości, sięgających niekiedy nawet 750km. Po pewnym czasie można także zacząć naukę akrobacji podstawowej. Po wylataniu 35 godzin można podejść do państwowych egzaminów LKE (Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej) po zdaniu których będziemy mogli uzyskać Licencję Pilota Szybowcowego PL(G), która pozwoli nam na dalszy rozwój, wykonywanie coraz dłuższych przelotów, możliwość uzyskania tak ciekawych uprawnień jak uprawnienie do wykonywania pełnej akrobacji szybowcowej czy lotów nocnych. W trakcie dalszego latania piloci zdobywają odznaki szybowcowe, startują w zawodach i w końcu zdobywają uprawnienia instruktorskie.
Więcej informacji

--------------------------------------------------------------------------------

Cennik Szkoleń w Sekcji Szybowcowej AW

Teoretyczny kurs szybowcowy
- Cena podstawowa: 990 PLN
- Oferta specjalna dla młodzieży uczącej się do 25 roku życia: 690 PLN

Podstawowe szkolenie szybowcowe
- Szkolenie za wyciągarką
Cena podstawowa: 4.590 PLN
Oferta specjalna dla uczniów i studentów do 25 roku życia: 3.790 PLN
Oferta specjalna dla młodzieży do 18 roku życia: 2.990 PLN
Szkolenie podstawowe obejmuje do 70 lotów (opłata zryczałtowana).
Loty dodatkowe (poza opłata zryczałtowaną) rozliczane są zgodnie z Tabelą B.
- Indywidualne szkolenie za samolotem
Cena szkolenia: 10.500 PLN

Zapewniamy indywidualny tryb szkolenia.
Dla wygody ucznia i oszczędności czasu, szkolenie od początku odbywa się za samolotem holującym.

Opłata za indywidualny program szkolenia do licencji PL(G): 300 PLN

Zobacz cennik

 

© Aeroklub Warszawski 2008, ul. Księżycowa 1, 01- 934 Warszawa     
Skoki spadochronowe Warszawa